Lästa böcker i mars 2013

The passage – Justin Cronin
Kanske precis så bra som jag trodde den skulle vara. Tjock, matig läsning som krävde en del av mig som läsare. Det gav även utdelning i hur bra boken var. Ser mycket fram emot The Twelve!

The fault in our stars – John Green
Den mest hajpade boken 2012? Det förtjänar den, för detta var en alldeles underbar bok. Inte många böcker, oavsett hur sorgliga, får mig att gråta men denna bok krävde en stadig tillgång till näsdukar. Framför allt älskade jag språket i denna bok, John Green är en man som KAN SKRIVA! Fantastiskt!

En sekund i taget – Sofia Nordin
Vann denna i utlottning hos Lingonhjärta. Helt ok, speciellt med tanke på att jag nog inte direkt tillhör målgruppen.

Flickan och skulden – Katarina Wennstam
Har läst den förr, men hittade den begagnad för en tia och plöjde om den. ALLA borde läsa denna bok.

Gilla hata horan – Johanna Nilsson
Köpte denna blligt och läste för att se om det var något att använda i undervisningen – och ja, det kan jag nog tänka mig att göra någon gång. Känns som att många ungdomar idag behöver en större förståelse för hur de ska bete sig på nätet.

A million suns – Beth Revis
Jag gillar detta skarpt! Uppföljaren fungerade lika bra som ettan, och jag längtar efter att läsa sista boken i trilogin. Välskriven YA science fiction, yay.

The apothecary – Maile Meloy
Välskrivet och medryckande, förmodligen inspirerat av såväl Phillip Pullman som JK Rowling.

Stål – Silvia Avallone
En otroligt välskriven bok där hettan från Italien riktigt dallrade ut från sidorna. En absolut hjärtskärande och tragisk historia.

The perks of being a wallflower – Stephen Chbosky
Lättläst och underhållande – men jag vet inte riktigt vad jag tycker mer…

Man in the dark – Paul Auster
Auster imponerar med en kort och välskriven historia där det är svårt att skilja mellan dikt och verklighet…

Hatet – Maria Sveland
Upprörande och välbehövlig. Se mitt inlägg här

Berättelser från Engelsfors – Bergmark Elfgren, Strandberg, Andersson, Johnsson, Neidestam
Ja, ja, ja! Jag kan inte förhålla mig till det universum som Sara och Mats utan att bli en total fangirl. Älskar dessa små historier, speciellt den om Adriana. Otroligt snyggt tecknat. Jag kommer att läsa om den, säkert flera gånger.

Illyria – Elizabeth Hand
Mystisk och lockande med ett bitterljuvt slut. Hand kan sina grejer.

Amatka – Karin Tidbeck
En modern Kallocain. Jag är väldigt svag för dystopier, och Tidbeck gör mig inte besviken.

Kommentera

