Hatet av Maria Sveland

Ja, den är subjektiv. Tendentiös. Stundvis provocerande. Maria Sveland tar i ända från tårna, och brännbollsträt svingas friskt genom luften. Och jag gillar det. Nej, boken är inte helt hundra. Jag förstår kritiken mot henne från bland annat Lidija Praizovic i DN. Jag håller med att om Sveland kanske inte är riktigt så intersektionell som en skulle velat. Jag håller med om att biten där hon (till viss del) problematiserar sin egen klass är lite väl kort, och kanske lite väl onyanserat. Men. Jag tycker att det är bra att feminismen får en intern debatt där det är ok att ifrågasätta varandra och diskutera – rörelsen behöver det och mår bra av det.

Sveland är inte fullkomlig, inte på långa vägar. Men måste hon vara det? Hon har skrivit en bok som till 85% är mycket bra. Den är grundligt genomarbetad, och hon inkluderar en källförteckning för de som själva vill kontrollera att inte saker och ting förvridits helt i texten.

Av alla känslor boken framkallar så är det het klart ilska som dominerar för min del. Det är bra! Alla texter kan inte vara 100%, och på samma sätt som vi behöver genomarbetade och kontrollerade akademiska texter behöver vi också drivande och tendentiösa texter som får oss att bli arga – och där lyckas få i Sverige så bra som Sveland.

Så länge vi förhåller oss kritiska till formen, så länge vi håller i minnet att detta ÄR tendentiöst och subjektivt, så länge vi är medvetna om både brister och styrkor, så kan vi fortsätta hylla Maria Sveland.

Läs Hatet (jag köpte hos Bokus men finns även på t.ex Adlibris). Låna ut den till alla som vill. Låna ut den även till de som protesterar. Diskutera den.

2 thoughts on “Hatet av Maria Sveland

  1. Inte kommit runt till att läsa den än, har ju Bitterfittan i hyllan och den sommaren jag läste den var jag jävligt arg. Jag tycker också att ilska kan vara väldigt bra- det finns ju en hel del att vara förbannad på i patriarkhatet liksom. Men nu ska jag läsa! Ha en fin dag!

Kommentera

