The fault in our stars av John Green

The fault in our stars. Kanske den mest hajpade boken 2012? Naturligtvis resulterade detta i att jag blev blasé och inte ville läsa den, men efter ett tag beslutade jag mig att låna den på bibblan och nu är jag glad att jag gjorde det.

Med lågt ställda förväntningar började jag läsa denna ganska direkt efter att jag läst ut The Passage, och redan efter ett par sidor var jag fast. Ja, den handlar om ungdomar med cancer. Ja, den är sorglig. Ja, jag grät. Men. Den är också otroligt välskriven, språket som helhet och replikerna mellan Hazel och Augustus är rent guld. Det jag var mest orolig för var hur sentimental den skulle vara, när en hör om vad den handlar om är det lätt att tro att den dryper av amerikansk sentimentalitet men ICKE. Den var rak och klar och icke-sentimental, men samtidigt poetisk och vacker och så totalsorglig att jag var tvungen att lägga ifrån mig den på tåget för att undvika gråt inför andra halv åtta på morgonen.

Läs denna bok. Den är smart, rolig, sorglig, ruskigt välskriven och helt fantastisk. Den finns även översatt till svenska (då heter den Förr eller senare exploderar jag , en ganska fyndig titel när en vet vad som åsyftas) men jag kan inte garantera att John Greens språk funkar lika bra i översättning. Spontant skulle jag nog säga nej (utan att för den sakens skulle vilja dissa översättaren som säkert varit skitbra).

LÄS!

Kommentera

