Bokbloggsjerka 22 – 25 februari

Hos Annika är det återigen dags för jerka, och denna veckan vill jag vara med och inte bara läsa andras inlägg. 
Veckans fråga lyder:

Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Det beror nog lite på hur en definierar en svacka. Jag upplever ofta att vi bokbloggare har en helt skev bild av hur många böcker det är ”normalt” att läsa på en vecka/månad/år, men enligt min egen uppfattning hamnar jag helt klart i svackor ibland där jag kanske bara läser en endaste bok på två veckor. Ofta händer det om boken i sig är lite tråkig, eller väldigt tjock. En 1000-sidors tar ju helt klart längre tid än en 300-sidors, och om jag börjar på en ny fantasytegelsten medför det såklart färre lästa böcker per månad (såvida den inte är så sjukt bra att jag plöjer den lika snabbt som en bok av vanlig längd). Ibland är det även annat som distraherar; mycket i livet i allmänhet eller ett nytt tv-spel eller dyilkt.

För att ta mig ur svackorna börjar jag nästa alltid med att läsa något relativt tunt och lättläst. En YA eller snabbläst vuxenbok. När en väl börjar plöja en bok igen kommer en ihåg hur underbart det är, och det brukar i alla fall bota mina svackor.

11 thoughts on “Bokbloggsjerka 22 – 25 februari

  1. Något lättläst är ju alltid bra för att komma ur svackorna. Jag läser väldigt lite ungdomsböcker och YA men funderar på att testa detta nästa gång det känns tungt att läsa.

  2. Allt är ju relativt, om man tar tempot med flera böcker i veckan, så är det självklart att det blir svackor. Sen är det ju inte alltid tiden räcker till.

  3. Intressant inlägg. Jag lyssnar ganska mycket på ljudböcker vilket oftast tar längre tid än att läsa den fysiska boken. Något att tänka på när jag ska lista och sammanfatta antalet lästa böcker.

Kommentera

