Andres Lokko och bokmässan…

Andres Lokko har skrivit någon slags kolumn dagens SVD om bokmässan. Han beskriver en upplevelse av att mässan egentliga syfte är något annat än vad jag alltid trott. Att mässan har en mörk baksida, en baksida där tydliga hierarkier finns, och där en inte vill synas med vem som helst. jag tror de flesta fattar att förlagen har fester på kvällarna, och att det i bokbranchen (precis som i alla andra branscher) finns  finns makstrukturer som är relativt enkla att se. Vi vet alla är Bonniers håller på att äta upp hela den svenska bokmarknaden, och jag tycker personligen att det är lite oroande.

Däremot kan jag inte alls känns igen mig i det Lokko beskriver. Enligt rapporter vad det 35000 människor på bokmässan igår. Hur många av dem tror ni var bjudna på förlagsfesterna där detta maktspel förekommer? Där en inte kan ses prata med vem som helst? Jag gissar på högst 1000 pers, kanske det dubbla om vi tar i. Vi snackar 5-6% av besökarna.

Resten av oss vanliga dödliga har tydligen missat denna bokmässans svarta baksida. Vi verkar tro att syftet med bokmässan är att lyssna till spännande seminarium, köpa böcker, träffa författare, prata böcker, och äta gratisgodis i montrarna.

Kommentera

