The forest of Hands & Teeth

20120708-132650.jpg

Vilken bok! Sträckläste den på en eftermiddag och älskade den. Framför allt lyckas hon med underbara miljöbeskrivningar, jag kan riktigt se skogen, byn, katedralen och stängslen framför mig. Hela boken kändes som gjord för film, som om att den var skriven med en filmatiserig i åtanke. Otroligt suggestiv och spännande.

Min enda kritik blir det könsstereotypa i hur saker uppdelas. Trots att det står att alla invånarna i byn tränas i att slåss och handskas med olika vapen är det alltid killarna som ska försvara och tjejerna som ska laga mat. Jag förlåter dock detta med tanke på att det senare i boken jämnas ut mer.

4 thoughts on “The forest of Hands & Teeth

  1. Jag gillade också denna bok! Tror att det där med könsstereotyperna kanske beror på att det utspelar sig i ett konservativt och religiöst samhälle. Del 2 i serien gillade jag dock inte lika mycket. Språket är väldigt överromanticerat, men det kanske blir bättre om man läser på engelska!

Kommentera

